Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:
- Het moet gaan om schade door een motorvoertuig in het verkeer
- De bestuurder van dat voertuig moet aansprakelijk zijn
- Er is geen andere WA-dekking en de veroorzaker betaalt zelf niet
Motorvoertuig in het verkeer
Allereerst vragen wij ons af of een elektrische step onder de definitie ‘motorvoertuig’ valt. Dat is inderdaad het geval omdat er sprake is van mechanische aandrijving. Het feit dat er in Nederland nog nauwelijks RDW-goedkeuringen zijn verstrekt voor deze categorie doet aan die definitie niets af.
Het gebrek aan goedkeuring leidt er trouwens wel toe dat Nederlandse WAM-verzekeraars nog geen speciale WA-verzekering kunnen aanbieden.
Hoewel de uitleg van het begrip ‘verkeer’ heel ruim is, kan men zich toch plaatsen voorstellen die buiten dit begrip kunnen vallen, bijvoorbeeld ergens binnen in een hele grote woonkamer of winkel.
Aansprakelijkheid
Op het punt van de aansprakelijkheid gaan we hier maar niet dieper in; dat zal meestal wel gegeven zijn, omdat ook art. 185 Wegenverkeerswet van toepassing is als een voetganger wordt aangereden. Ook in dat verband wordt zo’n step als ‘motorrijtuig’ aangemerkt. Volledigheidshalve melden we hierbij nog dat schade aan de bestuurder van de step zelf natuurlijk is uitgesloten.
WA-dekking
Dan komen we op het volgende punt van mogelijk andere verzekeringsdekkingen. Belangrijk is dan hoe de polistekst van de betrokken AVP luidt. Het kan (!) zijn dat kleine motorvoertuigen worden mee gedekt, maar anders valt deze schade onder de gebruikelijke motorrijtuiguitsluiting.
Conclusie
Dan geldt nog dat de veroorzaker zelf aansprakelijk gesteld moet worden en niet reageert voordat het Waarborgfonds de zaak oppakt. Vanuit het bovenstaande zou men nu de vraag in basis kunnen beantwoorden met ‘FEIT’; dit soort schaden worden gedekt door het Waarborgfonds; niettemin geldt er wel een aantal belangrijke ‘mitsen en maren’.
Internationaal perspectief
Tot slot sluiten wij dit artikel graag af met een internationaal perspectief; in een aantal buitenlandse steden wemelt het al van die stepjes. Stel dat uw cliënt in Madrid een goedgekeurd exemplaar huurt en daarmee een (letsel-)schade veroorzaakt. In Spanje (en een aantal andere landen) geldt er momenteel een vrijstelling van de verzekeringsplicht voor dit soort voertuigen. Dat doet er niets aan af dat de bestuurder vlug aansprakelijk zal zijn voor een schade en hij/zij loopt dan het risico zelf een forse schade te moeten terugbetalen als de exploitant niet voor een vrijwillige verzekering heeft gezorgd! Onze tip: huurt u dus niet als niet duidelijk is dat de WA-verzekering fatsoenlijk is geregeld!
Jelle Smits is werkzaam bij het Waarborgfonds Motorverkeer (bron)